České země ve víru globálního kolonialismu

Ondřej Crhák: Rozklíčování našeho vztahu ke globálnímu kolonialismu a našeho místa v něm může odhalit řadu „domácích“ problémů a přispět k debatě o rasismu nebo vnímání uprchlické krize.


Sdílejte článek svému okolí:


Svět 19. století byl mnohem propojenější a provázanější, než běžně předpokládáme. Myšlenkové a ekonomické transfery překračovaly nejen české pohraniční hory, ale i celé kontinenty a oceány. Také česká společnost byla v čilém kontaktu s okolním světem a nevyhnutelně se střetávala s koloniálními mocnostmi a jejich idejemi. Zdejší intelektuální prostředí se ve víru vlastního nacionalismu snažilo dokázat, že český národ má své místo v klubu civilizovaných evropských národů, přestože nemá vlastní stát.

Téma kolonialismu silně rezonovalo mezi českými nacionalisty. Kromě dokladů vlastní pozice byl koloniální útlak také instrumentálně využíván k vymezování se vůči Němcům. Koloniální výjevy se uplatňovaly symbolicky, a to jak ve formě karikatur, tak prostřednictvím srovnání. V zásadě se v tomto přístupu vyvinuly dvě polohy. První využívala mimoevropský svět jako referenční rámec negativních aspektů spojovaných s evropskou civilizací. Druhá interpretace vnímala kolonialismus jako symbol útlaku a přirovnávala jej k příkoří českého národa v německém „područí“.

Přenos idejí

Myšlenkový svět 19. století spjatý s koloniální problematikou představuje konstrukci, tedy spojení různých idejí a ideologií vytvářejících složitý diskurs. Mnohé z těchto myšlenek sloužily koloniálním společnostem k ospravedlnění vlastního počínání ve vzdálených krajích. Vnímání vlastní civilizace jako nadřazené – ať už z technologických, rasových nebo náboženských důvodů – se de facto stalo základem tehdejší evropské sebeidentifikace.

Zmíněný diskurs byl produktem poměrně složitého systému tvořeného různými aktéry a institucemi. Mezi ně samozřejmě patřila muzea i univerzity. Vysoké školy vychovávaly úředníky a odborníky, kteří následně působili v koloniích. Česká orientalistika byla navázána nejen na rakouské, ale i na německé univerzity, kde měl tento faktor výraznější přítomnost. Řada českých orientalistů prošla univerzitami v Mnichově a Lipsku. Někteří se také dostali na školy v jiných mocnostech, jako byly Francie nebo Velká Británie.

Mnoho Čechů získalo vlastní koloniální zkušenost díky službě v administrativním aparátu koloniálních mocností. Známe případy českých úředníků pracujících pro mocnosti v Africe nebo Asii. Mnozí obyvatelé našich zemí pronikli do tohoto prostoru také jako misionáři nebo zde působili jako duchovní. Poměrně zajímavým případem jsou vojenské zkušenosti našich krajanů. Mnozí z nich v uniformách americké armády zažili střet s indigenním obyvatelstvem v Severní Americe nebo se účastnili jiných koloniálních výbojů.

Zkušenost s válkou mimo Evropu přineslo také mexické dobrodružství císaře Maxmiliána I., které do této země přivedlo mnoho Čechů ve vojenských uniformách i na úřednických postech.

Dalším aktérem přenosu koloniální zkušenosti byli cestovatelé a cestovatelky. Kromě samotných cest hrála významnou roli i jejich následná činnost, která zahrnovala zejména přednášky, psaní publikací a novinových článků a v neposlední řadě také pořádání výstav.


💡
Dále se dozvíte:

→ o významu dobrodružných výprav do kolonií pro národy bez vlastního státu,
→ jakou roli měl kolonialismus v českém příběhu,
→ o ziscích českých zemí z koloniálního obchodu
→ a „našich“ koloniích.

This post is for subscribers only

Already have an account? Sign in.

Subscribe to Listy

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe