Nástup „ekonomismu“ v akademické sféře u nás – a co s tím?

Naďa Johanisová: Ekonomistická ideologie proniká do akademické sféry a rozrušuje dosavadní vazby a předpoklady, na nichž akademická práce dříve stála. Kde to můžeme vidět a kudy vede z labyrintů ztráty smyslu cesta ven?


Sdílejte článek svému okolí:


V české akademické sféře se pohybuji od roku 1998, působila jsem ve dvou akademických institucích a jádrem mého odborného zájmu jsou kritické přístupy v ekonomii, zejména ekologická ekonomie, a teorie rozmanitých ekonomik (diverse economies) v rámci sociální geografie. Můj odborný zájem vychází ze základního vhledu, že je to právě ekonomie středního proudu, resp. ekonomistická ideologie, jež z ní čerpá, která je z velké části odpovědná za environmentální problémy, kterým lidstvo čelí. V tomto textu se ale chci zaměřit na to, jak po mém soudu proniká tato ekonomistická ideologie do akademické sféry a rozrušuje dosavadní vazby a implicitní předpoklady, na nichž akademická práce v minulosti stála. Uvedu tři příklady, jak se nevyřčené a nediskutované ekonomistické hodnoty a představy (etické a ontologické předpoklady) nepříznivě propisují do našeho akademického života, a pokusím se je vždy srovnat s jinými hodnotami a předpoklady, které vycházejí z heterodoxních ekonomických směrů a které považuji za příznivější pro dlouhodobý rozkvět fungování akademické obce. Vycházím přitom ze svých zkušeností na Masarykově univerzitě, ale i z informací odjinud (z ČR i zahraničí).

💡
Autorka článku Naďa Jahanisová je ekologická ekonomka, environmentalistka a vysokoškolská pedagožka.

1. Jsme výrobní jednotka a publikace je náš produkt. Tento nevyřečený (ale někdy i vyřčený) ekonomický postulát by se také dal parafrázovat jako: jsi tak dobrý/dobrá jako tvůj poslední výkon. V praxi se to projevuje kvantitativním měřením výkonu v podobě množství publikací, které dotyčný vyprodukuje. Články jsou hodnoceny pomocí stále sofistikovanějších metrik (kvartily, decily), které mají určit kvalitu časopisu. Knihy a kapitoly v nich se hodnotí podle toho, zda jsou v angličtině a vyšlé v určitých vydavatelstvích.

Podle toho, kolik má takto příznivě hodnocených publikací, a často téměř výlučně podle toho, se odvíjí hodnocení dané výzkumnice či výzkumníka v rámci instituce. Zároveň badatelé soutěží v různých grantových soutěžích, kde vydávají své síly na psaní grantů, z nichž většina neuspěje. Badatelka či badatel se stává producentem (tzv. „vědecká produkce“), který spolu se svou institucí soutěží na „trhu“ excelentního akademického výkonu – musí uspět v konkurenci jiných entit. Tento tlak na výkon badatelů, včetně doktorských studentů, přitom stále roste (viz bod 2).

Etika typu „jsi tak dobrý/dobrá jako tvůj poslední výkon“ působí zvláště ničivě na ženy, jejichž životní cyklus odpovídá neživotnému ekonomistickému ideálu „homo economicus“ ještě méně, nežli je tomu u mužů. Trvalý tlak na výkon, který nebere v úvahu rodinné dimenze života akademických pracovnic a pracovníků, je trvale stresuje a znemožňuje plnohodnotné prožívání života. Paradoxně pak takový stres u mnohých výkon snižuje.

Jak by to mohlo vypadat jinak?

V ekologické ekonomii i v teorii rozmanitých ekonomik se objevují schémata, např. třípatrový dort Hazel Hendersonové či ledovec J. K. Gibson-Graham, které poukazují na to, že ekonomika peněz a produkce bytostně závisí na „neviditelných“ spodních vrstvách. V případě dortu jsou těmito neviditelnými vrstvami spodní patra dortu, v případě ledovce se neviditelné vrstvy skrývají pod vodní hladinou.

Co tyto vrstvy symbolizují? Především tzv. nepeněžní a netržní ekonomiku a sociální/ekologickou reprodukci systému. Spadá sem například vzájemná péče a pomoc, výchova a péče o rodinu, dobrovolnictví, občanská angažovanost a řada podobných aktivit, které zajišťují fungování společenství. Tyto aktivity bývají v ekonomistickém myšlení podceňované a neviditelné, určitě mnohem hůře měřitelné, a často je vykonávají ženy.

V akademické sféře tyto spodní vrstvy existují také, a také zde jsou podceňovány, a to stále více. Mohou sem patřit aktivity, zaměřené jak dovnitř instituce (péče o studenty v rámci vedení absolventských prací, vzájemná četba textů a diskuse o nich, společná výuka a její reflexe, interaktivní vzdělávání pomocí diskusí, péče o zahraniční hosty, různé formy kolegiální podpory a neformální spolupráce apod.), tak navenek (popularizace své práce i pracoviště, aktivismus v zájmu přírody, spolupráce s veřejností, funkce tzv. veřejného intelektuála – vyjadřování se k problémům současnosti v médiích apod.)

Jsou to ale právě takovéto aktivity, které zajišťují smysl instituce a její trvání a mají se k vědeckému výkonu jako listy ke květům rostliny – květy bez listů nejsou možné, protože listy zajišťují jejich výživu.

Jeden z důvodů, proč jsou tyto aktivity podceňovány, je, že se špatně měří, a ekonomismus, vycházející z ideologie mainstreamové ekonomie, usiluje o tzv. „tvrdé“ (kvantitativní) metriky. Pokud je v akademické sféře snaha vzít tyto aktivity v úvahu, opět se přechází na kvantitativní metody (např. počet diplomových prací, jež akademik vede), které ale nic nevypovídají o kvalitě (znalosti, čas, péče a empatie, které akademička či akademik studentovi poskytuje).

Je proto podle mého názoru třeba zahájit diskusi o nevyváženosti současného způsobu přemýšlení o akademické práci a jejím hodnocení a hledat cesty, jak reflektovat současné neudržitelné trendy a nevyřčené předpoklady a jak rehabilitovat „měkké“ způsoby hodnocení a posílit roli vzájemné solidarity, důvěry a podpory v akademické obci. Obojí povede dlouhodobě ke kvalitnější práci i smysluplnějšímu životu akademických pracovnic a pracovníků.

💡
Dále se dočtete o následujících příkladech ekonomismu:

→ Věčný růst výkonu/produkce, produktivity/efektivity je normální aneb syndrom červené královny,
→ jsme něco jako firma a musíme si na sebe vydělat.

A jak se dostat z labyrintu ztráty smyslu, kam nás ekonomismus vede?

This post is for subscribers only

Already have an account? Sign in.

Subscribe to Listy

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe