„Proto mluvíme o sociální revoluci.“ Bůh dějin a politického osvobození podle Gutiérreze

Jiří Silný: Proč mluvit o sociální revoluci, ne o reformě, o osvobození, ne o rozvoji, o socialismu, ne o modernizaci společnosti? Gustavo Gutiérrez, autor pojmu teologie osvobození, zemřel na konci roku 2024 ve věku 96 let.


Sdílejte článek svému okolí:


Náboženství bývá obvykle spojováno s tradicemi a konzervatismem. Ale jsou i jiné příběhy. Biblická podobenství o kvasu, soli nebo světle ukazují víru jako sílu, která proměňuje svět. Prvotní křesťanství tak skutečně působilo, a i když se později církve spojovaly s mocí útlaku a nespravedlnosti, vždy znovu se v dějinách objevují hnutí, která se snaží o návrat k pramenům, ke spravedlnosti Božího království, a stávají se emancipační silou. Brazilský jezuita Francisco Taborda napsal: „Víru lze žít za rozdílných osobních okolností a v různých dějinných epochách rozmanitým způsobem. (…) V Latinské Americe je dnes epochální formou víry osvobozující historická praxe.“

Šedesátá léta byla dobou naději na změnu po celém světě a řada teologů to ve svém myšlení reflektovala. Teologie místo vyklá­dání věčných pravd začala kriticky zkoumat současnou situaci – a vyzývat ke změně. Probíhal dialog mezi křesťany a marxisty (významně i v Československu), teologové se věnovali materialistickému výkladu Bible, vznikla celá řada „teologií genitivu“: teologie revoluce, teologie smrti Boha nebo teologie naděje, formulovaná nedávno zesnulým německým evangelíkem Jürgenem Moltmanem, mužem, který měl velký vliv i na latinskoamerické teology. Nejvýznamnějším a nejtrvalejším z kontextuálních teologických konceptů, reagujících na historické změny, se stala teologie osvobození. Vznikla a rozvinula se v Latinské Americe, ale nezůstala na ni omezena, stejně jako se neomezuje jen na katolickou církev. Podobné myšlenky rozvíjejí teologové různých církví v Africe, Asii i v Evropě.

V římskokatolické církvi byl důležitým předělem Druhý vatikánský koncil svolaný papežem Janem XXIII. Koncil zasedal v letech 1962–1965 a přinesl řadu změn ve vztahu církve k jiným náboženstvím, v liturgickém životě, v postoji ke světu i v sebepochopení církve. Koncilní dokumenty vyzývají křesťany k úsilí o mír, k prosazování lidských práv a k podpoře zemí, které se osvobodily z koloniální nadvlády Evropanů. Důraz byl kladen na to, že církev tvoří především laici, „Boží lid“ a nikoli hierarchie. Tyto vnitřní změny vytvořily prostor pro rozvoj iniciativy zdola i pro hlasy mimoevropských národů. Odezva v Latinské Americe byla o to silnější, že ve stejné době rostla lidová hnutí odporu proti nedemokratickým vládám a brutálnímu vykořisťování. Inspiraci přinesla kubánská revoluce, která zvítězila na počátku roku 1959. Její dlouhodobý vliv na dění na kontinentu lze sotva přecenit.



Označení teologie osvobození v roce 1968 současně začali používat brazilský presbyterián Ruben Alves a peruánský katolík Gustavo Gutiérrez, autor mimořádně vlivné knih Theología de la Liberacíon vydané v roce 1971, jehož nedávné úmrtí zavdalo podnět ke vzniku tohoto textu.

Na straně chudých

Gustavo Gutiérrez Merino Diaz OP zemřel 22. října 2024 ve věku 96 let. Gutiérrez byl mestic s hispánskými a kečuánskými předky a tím bylo dáno, že jeho rodina v Limě patřila mezi chudší vrstvy. V dětství byl postižen osteomyelitidou a léta dospívání strávil na lůžku a později na vozíku. Tehdy se stal vášnivým čtenářem a našel svou duchovní orientaci.

Vystudoval nejdříve v Limě medicínu (chtěl být psychiatrem) a literaturu, ale potom odešel do Evropy, kde studoval psychologii a filozofii v Lyonu a pak teologii v Lovani, Římě a Paříži. Měl vynikající teologické učitele, mezi kterými byli de Lubac, Congar, Chenu a studoval i další současné teology – katolické (Rahner, Küng) i protestantské (Barth). Do hloubky se zabýval i Marxem a Freudem a také ekonomií rozvoje. Přijal kněžství a vstoupil do dominikánského řádu.

Do Peru se vrátil po deseti letech, aby se stal spoluzakladatelem nového širokého hnutí, kterému dal jméno a k jehož teoretické výbavě přispěl. Psal knihy, učil na univerzitách, dostával ocenění, ale až do osmdesátky trávil část roku službou chudým v Institutu Bartolomea de Las Casas a ve farnosti v limském slumu Rímac.

Gutiérrez ve svých pra­cích odmítá myšlenku, že teologii tvoří systém nadčasových pravd, které platí stejně v každé kultuře a zůstávají stejné ve všech generacích. Teologie osvobození vychází z předpokladu, že se dějiny a věčnost protínají. To znamená, že spása se neodkládá až na potom, na onen svět, ale začíná teď a tady a má podobu osvobození k „plnosti života“ (Jan 10, 10).


💡
Dále zjistíte:

→ Proč má církevní praxe vycházet z perspektivy chudých a utlačovaných a že je nutné odmítnout idealizaci chudoby,
→ z čeho v teologii osvobození pramení kritika postkoloniálních nerovností a kapitalismu,
→ proč mluvit o osvobození, ne o rozvoji, o sociální revoluci, ne o reformě,
→ o potlačování teologie osvobození
→ a soudobém potvrzení jejího epochálního významu.

This post is for subscribers only

Already have an account? Sign in.

Subscribe to Listy

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe