Za zázraky z Prahy až na konec světa aneb Nejen kabaret Wernisch
Pavla Bergmannová: Na Novou scénu Národního divadla se s Wernischem konečně dostal titul, který nenechává diváka chladným. Liberecké divadlo F. X. Šaldy dokazuje, že svou zdánlivou „lokálnost” v mnohém přesahuje.
Sdílejte článek svému okolí:
Pod uměleckým vedením souboru činohry pražského Národního divadla je již druhou sezonu podepsán tandem Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Prozatím jsou ale jejich tvůrčí záměry přijímány – a to nejen odbornou veřejností – spíše vlažněji. Jednotliví inscenátoři – až na drobné výjimky – zatím jen opatrně brouzdají v ustálených vodách prověřených postupů a kvalit a na rozdíl od svých mnohem odvážnějších kolegů ze souborů baletu a opery jen výjimečně poutají pozornost jedinečnostmi. Z tohoto přešlapování také vybočila a umělecky rozporuplnou sezonu 2023/2024 ukončila poslední premiéra – nastudování inscenace Wernisch.
Svébytný kabaret vznikl ve spolupráci s Divadelním spolkem JEDL a na první scénu se tak po delší přestávce vrátil režisér Jan Nebeský, aby oživil poetiku svého přítele – básníka, svérázného pábitele, mystifikátora a snivce Ivana Wernische. Zadání to bylo, vzhledem k rozsahu i eklektičnosti autorovy tvorby, nelehké, ale pro Nebeského jako stvořené. Jeho nekonvenční, v podstatě až výstřední režijní rukopis, v němž mísí jedinečnou obrazivost s interpretační nejednoznačností, je totiž svou nepolapitelnou mnohovrstevnatostí Wernischovu nahlížení světa velmi blízký.
→ Že Wernisch konečně nenechává diváka Národního divadla chladným,
→ jak na sebe musí regionální divadla upoutávat pozornost publicistů
→ a proč liberecké divadlo F. X. Šaldy „lokálnost” v mnohém přesahuje.