Zrušit Green Deal, a co dál?
Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: Volby do Evropského parlamentu jsou na spadnutí, z dosavadního průběhu volebních kampaní v Česku to tak ale úplně nevypadá. Máme tu politický tábor, který by nejraději zrušil Green Deal, ale co dál? Copak v Evropě nejsou jiné problémy a výzvy k řešení?
Atmosféra před letošními volbami do Evropského parlamentu má daleko k „business as usual“. Evropské ekonomiky se jen pomalu vzpamatovávají z energetické krize, v těsném sousedství EU už třetím rokem pokračuje ozbrojený konflikt, společnost dál prožívá více či méně viditelné dopady koronaviru, ať už v podobě oslabené důvěry v instituce, nebo jako přetrvávající zdravotní problémy, narušené rodinné a osobní vztahy, ekonomické obtíže.
Jižní část evropského kontinentu se stále citelněji potýká s praktickými dopady klimatické krize, se suchem a fatálním dopadem na úrodu. Severovýchodní státy v těsném sousedství Ruska se zase mnohem intenzivněji připravují na možnost reálného vojenského útoku. Podzimní prezidentské volby v USA vrhají celoevropský stín na úlohu NATO v obraně evropského kontinentu. Veřejné i soukromé instituce čelí rozsáhlým kybernetickým útokům, tajné služby odhalují operace podivných uskupení jako na běžícím pásu – připomeňme si třeba chystaný pokus o násilný puč v Německu nebo nedávné rozkrytí uplácení politiků ze strany proruského portálu Voice of Europe.
V tomto kontextu by člověk čekal, že budou kampaně politických stran plné (alespoň deklaratorních) odvážných řešení a průlomových návrhů, jak čelit výzvám a krizím, které jsou pro Evropu posledních třiceti let spíš krajně neobvyklé. Přinejmenším v Česku to tak ale zatím nevypadá. Evropské předvolební debaty opanuje Green Deal, který se českým veřejným prostorem vleče už od časů střídání vlády Andreje Babiše a Petra Fialy (připomeňme si, že předchozí premiér nechvalně proslul svým projevem na celosvětovém klimatickém summitu, kde brojil proti emisním povolenkám, se kterými nemá ale taková Brazílie nebo Saúdská Arábie společného zhola nic.)
Člověk by čekal, že budou kampaně politických stran plné (alespoň deklaratorních) odvážných řešení a průlomových návrhů, jak čelit výzvám a krizím, které jsou pro Evropu posledních třiceti let spíš krajně neobvyklé. Přinejmenším v Česku to tak ale zatím nevypadá.
Evropská armáda i průmyslová politika
O něco lepší je situace při pohledu na evropské kolbiště. Dlouho traktovaný projekt společné evropské armády se v kontextu současného bezpečnostního dění dostává do fáze reálného projednání, což je posun, o kterém si i ti největší eurofederalisté před patnácti lety mohli nechat jenom zdát. Hlavní evropské politické frakce – tedy lidovci a socialisté – otevřeně nastolují otázku hlubší integrace Evropské unie, která by z těžkopádných ústředních institucí udělala akceschopnější uskupení schopná operativně reagovat nejen v bezpečnostních, ale i v ekonomických otázkách.
To je dost možná i podmínka obnovení hospodářského růstu a konkurenceschopnosti v Evropě, protože z posledních ekonomických výsledků se zdá, že se třeba USA z krizí v posledních letech dostává rychleji než starý kontinent. Úspěch slaví federální politika známá pod zkratkou IRA, která mimo jiné výrazně usnadňuje odklon od fosilních paliv a zapojování nových čistých technologií. Pro Evropu jsou ale mimořádně problematické prvky protekcionismu, které s sebou Inflation Reduction Act přináší. V důsledku toho se řada investic přesouvá na druhou stranu oceánu, a část evropských politiků v tom oprávněně spatřuje velký zásah do budoucí konkurenceschopnosti EU.
→ Proč je problém budoucí hospodářská síla Evropské unie,
→ jaké se očekávají posuny na evropskí politické mapě,
→ a především: Proč se zásadní evropské výzvy tak málo propisují do českých politických kampaní a veřejné debaty?